BRF Åkerbäret

För Medlemmar

Information till medlemmar och för andra som är intresserade

Felanmälan

 Vem som ska ta emot din felanmälan beror på vilken typ av fel som uppstått. Vänligen kontrollera i din skötselpärm vem som skall kontaktas.

Våra Fastigheter förvaltas av Bredablick Förvaltning AB

Felanmälan: bredablickförvaltning.se eller tel 031-388 40 40Jour: CPG Sverige AB, tel 031-762 86 10, kl. 1600-0830 vardagar samt helger. OBS:! *ENDASAT VID AKUTA ÅTGÄRDER.*Avgifts- och hyresfrågor: tel 031-388 40 40

Bredablick fFörvaltining AB, Ebbe Lieberathsgatan 18c, 412 65 Gbg, 031-388 40 40 kl. 0830 - 1630 Vardagar.
      www.bredablickforvaltning.se    och   info@bblick.se

        *Jour* bör undvikas och skall endast ske:

  • Vid fel eller haveri där det finns risk för följdskador (exempelvis vid vattenläckage)

  • Vid brådskande fall (exempelvis om värmeanläggning inte fungerar vintertid)

Observera: Jourutryckning vid icke akuta fel debiteras den som anmält felet. Om du själv orsakat felet blir du betalningsskyldig.

Tips och tricks

Telia Tripple-play

Föreningen har tecknat Tv, Bredband och Telefoni kollektivt från Telia och kostnaden kommer på avgiften varje månad. I detta paket ingår det en Bredbandshastighet på 1000Mbit in/ 1000 Mbit ut och ett grundutbud för tv kanaler. För detta krävs det att du skapar ett konto hos Telia när du flyttar in. Vill du köpa till filmer, övriga abonnemang mm från Telia så går det bra att göra det och det kommer på en separat faktura från Telia.

Övrigt information:

  • All hårdvara som Tv-box, fjärrkontroll och router tillhör föreningen och lägenheten. Vid flytt så skall detta lämnas kvar till köparen.

  • Vid försäljning av lägenhet måste kontot hos Telia sägas upp annars kan inte köparen skapa konto. (Görs inte detta så blir det en tvist som säljaren måste göra ändå)

  • Vid inflyttning så krävs det att ett konto skapas hos Telia för att Triple-play skall fungera. Har säljaren inte avslutat sitt konto hos Telia får ni kontakta säljaren eller mäklaren. Styrelsen kan inte hjälpa till i frågan.

  • Telia har en bra app som kan laddas ner till TV, Ipad , Appletv, Cromecast, mobilen etc för att kunna se samma tv utbud på olika ställen. Detta skall fungera i Europa. (Mer info om detta finns på Telia hemsida)

Parkering / Laddstolpar

Föreningen har 42 parkeringsplatser som är lokaliserade på olika platser runt våra hus och installerades 2023. Parkeringsplatserna finns antingen längs med Kvibergs Broväg eller nere vid ån. Alla parkeringen är försedda med en laddstolpe. Vid intresse av parkering så kontaktar ni våra förvaltare. Uppge om ni är intresserade av enbart en vanlig p-plats eller med laddstolpe. Detta går att koppla på/av i efterhand också om ni vill. Även uppsägning av plats kontaktar ni förvaltaren.

  • Parkering med laddstolpe så tillkommer kostnader för abonnemang till leverantören och förbrukningen. Detta faktureras i efterhand och kommer på fakturautskicket av förvaltaren.

  • Parkeringsplatser med laddstolpe delas ut ett laddkort från styrelsen som ni använder vid laddstolpen för att kunna ladda bilen. Vid avslut av p-plats/laddstolpe skall kortet återlämnas till styrelsen.

Element / Radiatorer

För att elementen inte skall vara kalla under vintern krävs det lite underhåll från medlemmen.
Under sommarmånaderna har "piggen" en tendens att fastna i termostaten och när vintern kommer så blir inte elementen varma.

  • Motionera termostaterna på elementen genom att vrida vredet från max till minimum ett par gånger.

  • Skulle elementen vara kalla när vintern slår till så motionera termostaten flera gånger på en dag så kan elementen bli varma.

  • Skulle det inte fungera så felanmäl till våra förvaltare.

  • Elementen skall inte luftas. All form av underhåll skall göras av förvaltarna.

Tips: motionera termostaterna regelbundet när ni tex vattnar blommorna eller bäddar sängen.

Bostadsrättsförsäkring

När du äger en bostadsrätt ska du ha ett tillägg i din hemförsäkring som heter Bostadsrättstillägg.
Den ersätter för skador på fast inredning, väggar, tak och golv.

Exempel på skador:

  • Vattenläckage i anslutningar till diskmaskin/tvättmaskin.

  • Läckage i yt- och tätskikt i badrum.

  • Brand och rökskador.

Skadorna kan bli mycket omfattande och tidskrävande att åtgärda. Det innebär ofta att man inte kan bo kvar under reparationstiden. Dessutom finns det risker att vatten läckt in till grannarnas lägenheter vilket ökar kostnaderna ytterligare.

Kostnaderna kan uppgå till 100 - 500 tusen kronor och drabbar både medlemmen och bostadsrättsföreningen. En Bostadsrättsförsäkring med Fullvärde ger ett bra försäkringsskydd! Tillägget kostar ca. 500 kr per år.

Ps. Försäkringsbolagen har information på nätet men det går också bra att få information genom att ringa upp dem.

Samtliga medlemmar skall ha en gällande försäkring enligt ovan.

Störande ljud från luftventil kök/badrum

Stick in ett pappersark i frånuftsventilen och rotera runt skivan ett par varv. Dammet sugs då bort och det vinande ljudet försvinner.

Filter till element

Föreningen tog beslut om att köpa in filter till alla lägenheter på en tidigare års stämma och köper in filter för 3 år på en gång för att få ett så lågt pris som möjligt för medlemmarna. Varje lägenhet betalar för sina egna filter och betalning sker månadsvis löpande och syns på hyresavin. Betalningen sker oavsett om ni hämtar ut era filter eller inte!

Utdelning av filter sker en gång årligen och då meddelar styrelsen datum och hämtas ut från styrelserummet. Att byta filter till elementen ingår i det årliga underhållet och skall göras en gång om året för optimal cirkulation och inomhusluft.

Filter sitter under alla element utom det som sitter i köket. Tänk på att fönstret i vardagsrummet oftast har två filter.

Sortering av soppor/avfall

Föreningen har sopnedkast/sopsug på några ställen runtom husen. Där kastas brännbart hushållsavfall (brunt lock) sopnedkast och matavfall (grönt lock) sopnedkast som öppnas med nyckel. Tänk på att inte trycka ned förpackningar eller större föremål i sopsugen för då finns det risk att det blir stopp i röret och då får föreningen en extra kostnad för att rensa rören.

Matavfallspåsar (bruna påsar) finns att hämta längs ned i varje trappuppgång i en påshållare på väggen.

Föreningen har monterat upp plastbehållare för att slänga lampor, batterier, och småelektronik i varje barnvagnsförråd. Tänk på att större elektronik för bortforslas till återvinningscentralen.

Återvinningstation för glas, plast, papper och metall finns vid Kvibergs Broväg. Om stationen är nedskräpat eller behållarna överfulla kan man ringa telefon 0200-880311 och uppge stationsnummer 16188 för tidigare tömning av behållarna.

Återvinningscentral finns i närområdet vid Sävenäs där slängs grovsopor och farligt avfall som exempel trasiga möbler, större elektronik, gamla cyklar, kemikalier och julgranar.

Vi rekommenderar att besöka Göteborgs Stad hemsida/Avfall och återvinning där står det hur vi sorterar våra sopor på rätt sätt.

Brandsläckare

I varje trappuppgång på mellanvåningen 2–3 finns en brandsläckare (6kg).

De kan användas vid behöv, men det blir också bra att varje lägenhet har en mindre brandsläckare (1kg) vid hands, till exempel i köket.

Copyright 2013 | BRF Åkerbäret | Alla Rättigheter Reserverade